Käitlejaks on Maardu Terminal AS aadressiga Lao 29, Maardu.
Kaardil olevate tsoonide kaugused on järgnevad:
- Peenike punane (eriti ohtlik ala) – 250 m;
- Oranž – 400 m;
- Kollane – 600 m.
Maardu Terminal AS on suurõnnetuse ohuga ettevõte ja me kinnitame, et oleme esitanud kõik „Kemikaaliseaduse“ alusel nõutavad dokumendid ning omame tegevusluba antud alal. Eelnevast tulenevalt on meil täidetud pädeva asutuse teavituskohustus.
Ettevõtte territooriumi iseloomustus
Terminal asub endises tööstuspiirkonnas. Terminal piirneb ida poolt endise kaevanduse vee ärajuhtimise tranšeega, mida käesoleval ajal kasutatakse terminali tulekustutusvee hoidlana, vesi on selles kanalis läbijooksev ja suundub lõpuks Kroodi ojasse. Läänest piirneb AS Maardu Raudtee haruteedega. Lõuna pool endine autotee ja lammutatud hoone vundamendi koht. Põhjas ja idas piirneb tühermaaga. Elamupiirkonda läheduses ei ole. Esimeste Kallavere elumajadeni jääb rohkem kui 600 m. Lähedal asuvad AS-i Maardu Elekter peatrafo-alajaam, mille kaugus terminalist on ca 250 m. Ida poolel piirneb terminal peale veekanalit Maardu kalmistuga mis jääb ca 150 m kaugusele. Maa-ala terminali ümber on ebatasane. Juurdepääs terminali võimalik mööda asfalteeritud sissesõiduteed või lõuna poolsest küljest mööda endist kruusakattega teed.
Terminal asub pindalal 10,2 ha, sellest on 31 335 m2 on tootmismaa ning 6 827 m2 on transpordimaa.
Terminali territooriumil, erinevates mahutiparkides ladustatakse bensiini, diislikütust ja kerge kütteõli. Reservuaaride kogu maht 18 340 m3.
Lisaks maapealsetele reservuaaridele, terminali territooriumil paiknev järgmised ehitised ja rajatised:
- Kontorihoone;
- Kahekorruseline pumbajaam;
- Paakautode laadimise estakaad;
- Raudtee laadimise estakaad;
- Trafo alajaam (asub kontorihoones).
Reservuaaride park on maapealne ja koosneb 25 kütusemahutitest.
- Mahutid 1-6. Mahutavus 6 x 100m3 kokku 600m3
- Mahutid 7-12. Mahutavus 6 x 200m3 kokku 1200m3
- Mahutid 13-14. Mahutavus 2 x 400m3 kokku 800m3
- Mahutid 17-19. Mahutavus 3 x 1000m3 kokku 3000m3
- Mahutid 20-21. Mahutavus 2 x 2000m3 kokku 4000m3
- Mahutid 22-23. Mahutavus 2 x 370m3 kokku 740m3
- Mahutid 24-27. Mahutavus 4 x 2000m3 kokku 8000m3
Tegevuse iseloomustus
AS Maardu terminal tegeleb naftasaaduste (bensiin, diislikütus, vastuvõtmisega, hoiustamisega ning selle väljastamisega). Loetletud naftaproduktid saabuvad terminali territooriumile põhiliselt raudtee kaudu, laaditakse maha raudtee laadimise estakaadil ning produkti pumba abil pumbatakse reservuaaridesse. Produktide väljastamine territooriumilt toimub põhiliselt autotsisternidesse, paakautolaadimise estakaadil.
Töörežiim: kuni seitse päeva nädalas.
Ettevõtte võimekus päästetööde teostamiseks:
Ettevõtte omab järgmist võimekust päästetööde teostamiseks:
- tulekustutusvee saadakse terminalile juurdesõidu tee kõrval olevast joast pumbajaama abil. Sissesõiduväravate juures paikneb maapealne tuletõrjehüdrant T-tüüpi (kust saab toidet: pumbajaamast, linnatrassist);
- territooriumile on paigaldatud kustutusvee ja vahuaine veeemulsiooni kuivtorustik, mis toidab paiksed vahtkustutus- ja jahutussüsteeme raudteelaadimisestakaadil ning reservuaari parkides (numeratsioon määrata lisatud skeemi Lisa nr.1 järgi). jahutamiseks/kustutamiseks. Torustiku täitmine on võimalik tuletõrjepumbajaamast (milleks lisaks vajatakse pumbajaama ning tarbija (torustiku) omavaheline ühendamine tuletõrje survevoolikute abil dn77 või kontorihoone juures paiknevate sisendite GOST 80 kaudu tuletõrje autode poolt;
- esmaste tulekustutusvahendina objektil on kasutusel ABC-tüüpi veetavad (ratastel) pulberkustutid laengu massiga 50kg ning kandvad ABC-tüüpi pulberkustutid laengu massiga 6 kg;
- objektil on olemas vahuaine AFFF 3% varu 800 liitrit 50 liitrilistes kanistrites, kantav vahusegisti ning survevoolikute varu (dn62 pikkusega 20 meetrit SMS-tüüpi voolikuliitmikega);
- võimalikku reostuse likvideerimiseks ettevõttes on olemas absorbent, koguses kuni 10x20 kg.
- Ettevõttes on olemas vahendid esmaabi osutamiseks.
Võimalikud hädaolukorrad
Hädaolukorra lahendamise plaani rakendamine
- Bensiinimahuti süttimine;
- Purunenud mahutist väljavoolanud suure bensiinilombi süttimine;
- Rebenenud diiselkütusemahutist suure koguse diislikütuse väljavoolamine;
- Keeva vedeliku paisuva aurpilve plahvatus (BLEVE) bensiinitsisterni sattumisel tulle terminali territooriumil;
- Tsisternauto bensiinitsisterni ülelaadimine.
Hädaolukordade tagajärjed
BENSIINI TULEOHTLIKKUSE NÄITAJAD |
|
Leekpunkt |
<-20°C |
Isesüttimistemperatuur |
ca 220°C |
Plahvatusohtlik konts. õhus |
|
alumine |
0,6 % |
ülemine |
8,0 % |
Süttimisohtlikud temp. |
-27...3°C |
Leegi temperatuur põlemisel |
1200°C |
DIISLIKÜTUSE TULEOHTLIKKUSE NÄITAJAD |
|
Leekpunkt |
min 56°C |
Isesüttimistemperatuur |
>220°C |
Plahvatusohtlik konts. õhus |
|
alumine |
0,6 % |
ülemine |
6,5 % |
Purunenud mahutist väljavoolanud suure bensiinilombi süttimine
Antud õnnetuse tagajärjed sõltuvad eeskätt mahavoolanud produktist (bensiin või diislikütus), selle kogusest ning õnnetuse toimumise kohast. Olulist rolli mängib ka õnnetuse õigeaegne avastamine, ressursside mobiliseerimine ning koordineeritud tegevus õnnetuse lokaliseerimiseks ning likvideerimiseks.
Kõikvõimalikest variantidest kõige halvem variant on bensiini mahavalgumine kaitsmata alale (alale väljastpoolt kaitsevallitust), mille tagajärjel produktiga reostatakse väga suur pindala.
- Süttimise korral tekkiv soojuskiirgus:
- raskendab evakuatsiooni läbiviimist;
- raskendab päästetööd;
- loob eeldused ”dominoefektile” soojendades mahutite (tsisternide) konstruktsioone. Võimalikeks väljunditeks on produkti süttimine nendes ja/või plahvatus, aurude plahvatus (BLEVE).
Lombitule ohualade maksimaalsed raadiused: Ohuala maksimaalne raadius – 1600 m.
„Puhta” produkti sattumine põhjavette on vähetõenäoline, arvestades, et mahavoolanud produkt on väga tuleohtlik ning omab suurt põlemisekiirust - 4,54mm/min. Kuid on olemas tõenäosus, et keskkonda sattub produkti ja kustutusvee emulsioon, mis tekkib vahurünnaku teostamise tagajärjel. Siinkohal kõrgendatud ohu allikaks on terminali kustutusvee allikaks olev joa, mis võiv põhjustada reostuse ulatusliku levimist.
Rebenenud diiselkütusemahutist suure koguse diislikütuse väljavoolamine
Ohustatud ala sõltub konkreetse produkti omadustest ja ilmastikutingimustest (temperatuur, tuule kiirus ja suund, rõhk jne). Oht keskkonnale on minimaalne, kuna kaitsevallitused on arvestatud kaitsevallituse alal kõige suurema mahuti 110% mahuga.
Põhiline oht on seotud hoiustatavate produktide omadustega eraldama tule- ja plahvatusohtlikud aurud, mis võivad kanduda süüteallikani ja leek võib lüüa aurude kaudu tagasi. Lisaks sellele, bituumeni korral tuleb arvestada tema kõrge hoiustamistemperatuuriga u 150 0C.
Ohuala parameetrid: maksimaalne ohuala on 1100 m2 (diiselkütus mahavalgumisel reservuaarist, lombi ulatus piirdub kaitsevallituse pindalaga).
Produkti mahavalgumisel tekkiv gaasiline aurupilv on kahjulik inimeste elu- ja tervisele. Ohuala raadius on 50 meetrit igas suunas, tuule suunas ohuala tuleb suurendada kuni 150 meetrini.
Keeva vedeliku paisuva aurupilve plahvatus (BLEVE) bensiinitsisterni sattumisel tulle terminali territooriumil
Antud sündmuse toimumise eelduseks on mahuti sattumine tulle pikaks ajaks ilma, et teostatakse mahuti konstruktsiooni jahutamist.
Õnnetuse toimumise stsenaarium on järgmine:
Rõhu kasv: mahuti sees hoiustatava produkti temperatuur pidevalt tõuseb seega tõuseb ka rõhk. Teatud ajahetkel rakendub tööle avariiklapp, mis laseb vaid osa ülerõhust.
Mahuti purunemine: Tules on ainult osa mahutist, seega deformatsioon ei ole võrdne. Kahe faktori koosmõjul (väljast: tuli, seest: projekteeritust kõrgem rõhk) mahuti konstruktsioon puruneb (reeglina just tule mõju piirkonnas).
Süttimine: Mahutist väljub keeva produkti aurude joa, mis segunedes õhuhapnikuga ning leegiga otsese kontakti tagajärjel süttib põlema. Siinkohal eripäraks on just survestatud joa väljumine, mis tingib kogu hoiustatava produkti mahu süttimist ning ärapõlemist väga piiratud aja jooksul.
Tsisternauto bensiinitsisterni ülelaadimine
- laadimisvooliku ühendusarmatuuri ebakorrektne ühendamine;
- laadimisvooliku/ühendusarmatuuri hermeetilisuse rikke. Õnnetuse ulatus sõltub teenindava personali reageerimisest. Õigeaegse reageerimise puudumine toob võib tuua kaasa:
- reostuse: Reostuse oht on minimaalne, kuna autolaadimisestakaadi alus ning estakaadi lähiümbrus on tiheda aluskattega, mis takistab produkti sattumist põhjavette mahavalgumise korral.
- tulekahju: Ohuala raadius: 480 meetrit, keskmiselt ohtliku ala raadius: 140 meetrit; Väga ohtliku ala raadius: 80 meetrit;
- produkti aurude plahvatust (laadimisplatsi varikatuse all, kanalisatsioonis jne);
- mürgistamine: Aurudega mürgistamise tagajärgedeks võivad olla (sõltuvalt raskusastmes): peapööritus, iiveldus, lämbumine. Sattudes kaitsmata nahale, bensiin imendub organismi ning kesknärvisüsteemi, kahjustab nahal rasvarakud. Diislikütus omab sarnased bensiiniga mõjud inimese tervisele. Lekke korral ohuala parameetriks on 50 meetrit igas suunas, tuule korral ohutsooni ulatust tuleb kolmekordistada.
- Terminal on varustatud vastavalt nõuetele avariivannidega nii mahutite juures kui vagunite laadimise estakaadil;
- Terminal on varustatud tulekahju signalisatsiooniga;
- Uue mahutipargil ja vagunite estakaadil on olemas vahtkustutus- ja jahutussüsteemid;
- Terminali töötajad on koolitatud tegutsema eelnimetatud ohtude likvideerimiseks ja riskide maandamiseks;
- terminali läheduses pole elumaju, inimeste olemasolu on võimalik ainult naaberettevõtete territooriumitel;
- tuuleroos soodustab aurupilvede ja põlemisel tekkivate põlemisgaaside juhtimist Peterburi mnt suunas,
võib järeldada, et ettevõtte territooriumil toiminud õnnetus ei mõjuta läheduses paikneva elanikkonna otseselt.
Sellele vaatamata tuleb arvestada ka mustema stsenaariumiga ehk plahvatusega (BLEVE), mille tagajärjel tekkiv lööklaine, soojuskiirgus ning kildud võivad kahjustada lähimalt paikneva elanikkonda (kaugusel umbes 600m).
Seega tähtis on elanikkonda õigeaegne teavitamine.
Piirkonna elanikke ohustav olukord |
Elanike teavitamise viis |
Elanike käitumisjuhendid |
Abinõud ohu vähendamiseks |
Plahvatuse (BLEVE) oht |
Teavitussüsteem (häiresireen) |
Mitte läheneda objektile |
Hoiduda eemale klaasides, mitte vaadata terminali suunas. Ohutus kaugus 1600 m |
Kuula ohusireene:
Kuidas käituda kui kuuled sireeni: